خداحافظي «جك ما» با علي‌بابا / معلمي كه ايده‌اي كوچك را به غول تجاري جهان تبديل كرد

۷ بازديد
 اخبار تكنولوژي ,خبرهاي تكنولوژي,علي‌بابا
جك ما، مدير سايت فروش اينترنتي علي‌بابا با استعفا از سمت خود، دوره جديدي را در فعاليت‌هاي اين غول تجارت الكترونيك چيني رقم مي‌زند. 

قرار است دانيل ژنگ، مدير اجرايي كنوني علي‌بابا جانشين او شود.

 

جك ما يكي از موسسان شركت علي‌بابا بود كه در سال ۱۹۹۹ ميلادي تاسيس شد و بعدا به يكي از بزرگترين فروشگاه‌هاي اينترنتي جهان تبديل شد. ارزش علي بابا هم اكنون حدود ۴۸۰ ميليارد دلار برآورد شده و دارايي خالص جك ما بر اساس تخمين فوربس به حدود ۳۹ ميليارد دلار (۲۰۱۸) مي‌رسد.

 

شايد كسي فكر نمي‌كرد يك جستجوي ساده در اينترنت به راهي منتهي شود كه او و ايده تجاري‌اش را به جايگاه امروز برساند.

 

آقاي ما در سن ۳۳ سالگي اولين كامپيوتر خود را خريد و مهارت خاصي در اين زمينه نداشت. زماني كه او در اينترنت يك نوشيدني چيني را جستجو مي‌كرد هيچ نتيجه‌اي يادفت نشد كه تعجب او را به همراه داشت و همين ايده تجاري جديد را پيش روي او گذاشت. اين كارآفرين چيني كه حالا ۵۵ سال دارد، در خانواده‌اي فقير در شهر هانژوي چين به دنيا آمد.

 

او در سنين جواني شروع به يادگيري زبان انگليسي كرد. او روزانه با انگليسي‌زبانان يك هتل در نزديكي خانه‌اش تمرين مي‌كرد و آنها را به صورت رايگان به اطراف شهر مي‌برد.

 

جستجوي او براي كار نتايج شيريني نداشت. آقاي ما مي‌گويد درخواست كار او از سوي ۳۰ كارفرما از جمله رستوران زنجيره‌اي مرغ سوخاري كي اف اسي كه تازه به شهرشان آمده بود، رد شده بود.

 

او گفته بود: بيست و چهار نفر براي اين كار اقدام كرده بودند. بيست و سه پذيرفته شدند. من تنها كسي بودم كه پذيرفته نشدم.

 

او در سال ۱۹۸۸ ميلادي در رشته دبيري انگليسي فارغ‌التحصيل شد و براي مدتي به تدريس اين زبان پرداخت.

 

آقاي ما حدود بيست سال پيش سايت علي‌بابا را در آپارتمان كوچكي به همراه ديگران راه‌اندازي كرد و از گروه كوچك دوستان خود خواست در اين بازار آنلاين سرمايه‌گذاري كنند.

 

در طول سال‌ها، علي‌ بابا از يك فروشگاه اينترنتي كوچك به غول تجارت الكترونيك تبديل شد و دامنه‌ فعاليت‌هاي آن به حوزه‌هايي نظير بازارهاي مالي و هوش مصنوعي هم گسترش يافت.

 

علي‌بابا در ابتدا فعاليت‌ خود را با حضور فروشندگان خرد شروع كرد و در سال ۲۰۰۳ ميلادي به مركزي مهم براي تجارت الكترونيك گسترش يافت كه بعدا سيستم پرداخت الكترونيك خاص خود موسوم به Alipay هم راه‌اندازي كرد.

 

در مراحل بعدي و زماني كه نام اين شركت در جهان بر سر زبان‌ها افتاد، سهام علي‌بابا هم به عنوان يكي از بزرگترين عرضه‌كنندگان سهام در بازار نيويورك ارائه شد.

 

در اولين عرضه عمومي سهام علي‌بابا در بورس نيويورك در سال ۲۰۱۴ ميلادي اين شركت ۲۵ ميليارد دلار به دست آورد كه ركوردي تاريخي در اولين عرضه محسوب مي‌شود.

 

جك ما در زمينه فن‌آوري و بازارهاي مالي تخصص خاصي نداشت ولي با بصيرت و كاريزماي خاص خود توانست جايگاه علي‌بابا را ارتقا دهد. عملكرد موفق آقاي ما و شيوه منحصر به فردش باعث شد او به يكي از تجار پرآوازه چين و جهان تبديل شود.

 

او البته حامي ۱۲ ساعت كار براي شش روز در هفته است كه اظهارات او در اين زمينه با مخالفت‌هايي همراه بوده است. آقاي ما گفته بود بدون اين الگو، قدرت اقتصادي چين در جهان تضعيف مي‌شود.

 

علي‌بابا كه در آمريكا با فروشگاه‌هاي اينترنتي آماوزن و اي‌بي مقايسه مي‌شود، توانسته در سال‌هاي اخير دامنه فعاليت خود را گسترش دهد و به فروش كالاهايي كه قبلا عرضه نمي‌كرد نظير محصولات ورزشي هم بپردازد.

 

اين شركت يكي از بازيگران اصلي در تجارت الكترونيك جهان است و گفته مي شود سايت اين گروه ۹۰ درصد سهم بازار مصرف‌كننده به مصرف‌كننده و حدود نيمي از معاملات توليد كننده به مصرف كننده را در اختيار دارد.

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11036116.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.