نكات مهم در طراحي پوستر فيلم

۶۰ بازديد

فيلم هاي بزرگ فرصت هاي تجاري بزرگي نيز هستند. فيلم هايي مانند آواتار و سري فيلم هاي The Dark Knight نمونه هاي خارجي و سري اخراجي ها و جدايي نادر از سيمين نمونه هاي داخلي اينگونه فيلم ها هستند. امروزه درآمد بيليون دلاري در سينما چيز عجيبي نيست. در ايران هم اكثر فيلم هاي فيلمسازان بزرگ مانند مهرجويي ، كيميايي ، كيارستمي و . . . بالاي چند صد ميليون تومان فروش مي كنند. اما تا به حال از خودمان پرسيده ايم كه اين فيلم ها چگونه انقدر فروش مي كنند؟ مخاطب وقتي هنوز فيلم را نديده چگونه به ديدن فيلم ترغيب مي شود؟ جواب اين سوالات تنها در يك كلمه خلاصه مي شود: تبليغات. اگر براي فيلمي تبليغات نشده باشد ، شايد شما هيچ وقت آن را نبينيد! حالا چه اين فيلم را اسكورسيزي ساخته باشد چه بقال سر كوچه‌تان!! يكي از موثرترين راه‌هاي بازاريابي فيلم ها پوستر است. شما در اين پست ياد مي گيريد كه چگونه جلب توجه كنيد ، علاقه‌ ايجاد كنيد و فرد را به سينما بكشانيد.

۱) جلب توجه
۱٫۱) چشم عابران را بدزديد
ساده ترين فرمولي كه هر طراحي خوب است بداند ، آيداست. آ از attention به معني جلب توجه مي آيد ، ي از interest به معني علاقه‌مندي و جالب بودن ، د از desire به معني تمايل و خواست و ا از action به معني عملكرد و واكنش مي آيد. اين فرمول تا به حال اساس فعاليت هاي هزاران كمپين تبليغاتي قرار گرفته است. مهمترين مرحله‌ي اين فرمول ، مرحله‌ي اول يعني همان جلب توجه عابرين و تشويق آنها براي نگاه كردن است. براي جلب توجه عابرين لزومي به استفاده از تصاوير تحريك كننده و پر زرق و برق نيست. اگرچه اينكار يكي از بهترين راه هاي جلب توجه است و هيچ جاي تعجبي ندارد كه چرا هاليوود به چنين فيلم هايي روي آورده است! طراحان مي توانند با استفاده از تصاوير بازيگران فيلم يا نمايش بخشي از فضاي فيلم(كمدي بودن ، عاشقانه بودن ، اكشن ، ترسناك و . . .) درون پوستر ، تا حدودي طرح فيلم را براي بينندگان قابل درك كنند.

پوسترهاي فيلم Hangover ، نمونه هايي از پوسترهاي كلاسيك اين چنيني هستند. هيچ كدام آنها ، زيبايي منحصر به فردي ندارند و هيچ كدامشان طراحي نماديني هم ندارند. اما استعداد بسياري در جلب توجه مردم دارند. استفاده از پس زمينه هاي متحرك و پر زرق و برق ، تصاوير سر و گردن بازيگران فيلم و نور ، از راه هايي هستند كه رهگذر را براي چندين دقيقه به پوستر خيره نگه مي دارند.

۱٫۲) نمادگرايي ، نشان دهيد به جاي اينكه بگوييد
تاثيرگذارترين پوسترهاي فيلم‌ها ، نمادين هستند و تم(درونمايه‌ي اخلاقي و نمايشي فيلم) را نشان مي دهند بدون اينكه به گفتن متوسل شوند. آنها از تصويرسازي استفاده مي كنند. حالا اين تصويرسازي مي توانند كلوزآپ بازيگر وحشت زده‌ي فيلم باشد يا پوتين رزمنده‌ي فيلم(منظورم استفاده از تصوير يك شيء از فيلم است كه تا حدودي تم فيلم را نشان مي دهد ، است) يا يك گرافيك ساده(مثلا پوسترهاي مينيمال – اين پست را ببينيد). اين روش مي تواند تاثيرگذاري ، جلب توجه و علاقه مندي را به يكباره ايجاد كند.

Jennifer’s body يك نمونه‌ي كلاسيك از پوسترهاي نمادين است. پوستري كه تقليد عجيبي (!) از پوستر TrueBlood دارد. در اين پوستر از جاذبه‌ي جنسي ، فضا و كنتراست زياد براي جلب توجه عابر استفاده شده است. اين پوستر بينشي درباره‌ي محتواي فيلم هم به شما مي دهد. اين چنين امكان فروش گسترده‌ي فيلم به بينندگان و طرفداران ژانر ترسناك را ايجاد مي كند. تمامي اينها با تصويرسازي انجام شده است.

۲) ايجاد علاقه
۲٫۱) انگيزه اي براي ديدن فيلم ايجاد كنيد
ممكن است زماني با فيلمي برخورد كنيد كه استفاده از نمادگرايي و تصاوير انتزاعي ، به خوبي با فيلم همخواني نداشته باشد. مثلا فيلم شما يك درام جدي يا هيجان انگيز است كه نمي توانيد با نمادگرايي آن را توضيح دهيد. در اين حالت استفاده از تصويري كه ايده اي درباره‌ي داستان فيلم به بيننده بدهد ، بهترين فكري است كه مي تواند به ذهنتان برسد. بسياري از بهترين پوسترهاي مدرن فيلم ، از تصاويري استفاده مي كنند كه بيننده را در وسط يكي از صحنه هاي فيلم قرار مي دهند كه كشش و انگيزه زيادي براي ديدن فيلم در بيننده ايجاد مي كند. تصاويري كه در آن يكي از شخصيت هاي اصلي فيلم ، در حال حل كردن يك مشكل بزرگ است. شخص به پوستر نگاه مي كند و احساس مي كند نياز دارد فيلم را ببيند تا بفهمد چه اتفاقي افتاده است.

پوستر بالايي فيلم تلقين از اين شيوه استفاده كرده است. بيننده با ديدن تصوير بالا چيز زيادي از فيلم دستگيرش نمي شود. فقط مي فهمد كه فيلم جنبه اي فراواقعي يا شايد هم رواني داشته باشد. شايد درباره‌ي گرم شدن كره زمين يا هرجور حادثه‌ي طبيعي ديگر است. در واقع گرافيست از روي عمد بيننده را گيج و كنجكاو نگه مي دارد. چون تنها راه خلاصي از اين كنجكاوي حضور در برابر گيشه‌ي سينماست. اين نوع از طراحي بهترين شيوه براي طراحي پوستر فيلم هاي تخيلي و رواني است. ارائه‌ي چنين بينشي سخت است اما با تمرين به راحتي مي توانيد به آن دست پيدا كنيد. مي توانيد پوستر فيلم هايي كه دوست داريد را طراحي كنيد. بعضي از هنرجوها تنها زماني انگيزه‌ي كاركردن پيدا مي كنند كه پاي پول در ميان باشد! اول تمرين كنيد ، بعد سفارش بگيريد ، كار خوب ارائه دهيد و در آخر انتظار پول داشته باشيد. در ضمن چنين تمرينات مجموعه اي از نمونه كارهاي زيبا و خلاقانه نيز براي شما ايجاد مي كند. در نظر داشته باشيد كه همچنان استفاده از نمادها و رنگ هاي ساده اي كه از دل فيلم بيرون آمده اند ، مي تواند يك راه معجزه گر باشد.

۲٫۲) بين طرفداران و ديگران فرق نگذاريد
تصور كنيد عباس كيارستمي فيلم جديد ارائه كند. تنها اسم كيارستمي كافيست تا طرفدارانش براي ديدن فيلم جديد او سر و دست بشكنند! اما براي من مخاطب عادي چه؟ مني كه اصلا كيارستمي را نمي شناسم يا مني كه از سبك كارهاي كيارستمي خوشم نمي آيد ، چطور بايد ترغيب به ديدن فيلم شوم؟ اينجاست كه ما گرافيست ها بايد هم هواي طرفداران و هم هواي غير طرفداران را داشته باشيم. شما هميشه بايد اين هم در نظر بگيريد كه شايد كسي جيمز كامرون را نشناسد ، پس سعي كنيد در پوستر فيلمش چيزي را قرار دهيد كه ديگران را هم به سينما بكشيد. اينجاست كه اگر توانستيد آنها(غير طرفداران) را به سينما بكشانيد ، شما موفق بوده ايد. اما چگونه اين كار را انجام دهيم؟
به پوستر بالايي Inglourious Basterds نگاه كنيد. اين فيلم توسط يكي از مشاهير دنيا و هنر هفتم ساخته شده اما اين پوستر تبليغاتي به سختي حرفي از اين كارگردان بزرگ مي زند. علت آن اين است كه طرفداران تارانتينو ممكن است كاملا آگاه باشند كه اين فيلم ، ساخته‌ي اوست. از جنبه‌ي ديگر ، طرفداران جديدتر زياد به سابقه‌ي اين كارگردان علاقه مند نيستند. در نتيجه پس چه دليلي دارد كه اين پوستر در مورد تارانتينو توضيح بدهد؟! طرفداران قديمي كه مي دانند اين ساخته‌ي تارانتينوست ، پس فيلم را مي بينند. پس اينجا بايد روي طرفدران جديدتر و تماشاچي هايي كه تا به حال اسم تارانتينو را هم نشنيده اند تمركز كرد. به طور كلي مردم عادي با بازيگران ارتباط بيشتري برقرار مي كنند تا تهيه كننده ها و كارگردان ها. بنابراين ترسيم تصوير يكي از بازيگران اصلي فيلم يا بزرگ نوشتن نام آنها ، تاثير تبليغاتي بيشتري دارد. البته توجه داشته باشيد كه قرار دادن تصوير بازيگران در پوستر فيلم تنها يكي از راه هاي متعدد ايجاد جاذبه است. اما اين روش تقريبا استراتژي تبليغاتي تمامي پوسترهاي فيلم هاي ايراني قرار گرفته است. اين مسئله تا جايي پيش رفته ، كه در وبسايت عفراوي ، مقاله اي درباره‌ي اين پوسترها نوشته شده بود و نويسنده از آنها با عنوان پوسترهاي كله اي ياد كرده بود! چون از نظر نويسنده ، پوستر فيلمهاي ايراني فقط عكس كله‌ي بازيگران بود.

۲٫۳) سبك – نگاهي كه با فيلم سازگار باشد
چه براي يك فيلم هنري بازاريابي كنيد چه يك فيلم پر سر و صدا(blockbuster) ، سبك مهم است. برخي از پوسترهاي فيلم خاطره انگيز با شهامت از سبك هاي هنري خارق العاده استفاده كرده اند. چيزي كه اين پوسترها را از رقباي هنر براي هنرشان(مفهوم كنايي دارد. منظور پوسترهايي كه فقط هنرمندان مي فهمند و مردم عادي از آنها سر در نمي آورند) و بي تاثيرشان جدا مي كند سازگاري سبك پوستر با خود فيلم و مواد تبليغاتي آن است.

 

 

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/graph/designing-movie1-posters.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.