راه اندازي VOIP خانگي

۳۰ بازديد

اصطلاح VOIP لغايت چندي پيش براي بسياري از افراد، عبارتي ناشناخته و مبهم بود. ولي همانطور كه پيشبيني مي‌شد، اين تكنولوژي با سرعت زيادي راه خود را به پهنه مخابرات و به طور كلي ارتباطات صوتي و تصويري باز كرد. VOIP مخفف عبارت " Voice over Internet Protocol " بوده و به معني " پروتكل انتقال صدا بر بستر اينترنت " مي‌باشد.

https://avashnet.com/setup-voip/

تكنولوژي ويپ در ابتدا، فقط در محيط‌هاي تجاري، اداري و سازماني مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اما اين ايام كاربران تلفن‌هاي خانگي نيز به پيگيري عازم براي ورود VOIP به منزل خود هستند. اصلي‌ترين علت استقبال كاربران خانگي از اين تكنولوژي، صرفه جويي در هزينه‌ها مي‌باشد. با به كارگيري VOIP ديگر خبري از هزينه‌هاي سنگين براي مكالمات و ارتباطات دروني و بين المللي نيست.

تبليغاتبا وبزي سايت چيره دست خودت را به راحتي بساز
با وبزي سايت حرفه اي خودت را به راحتي بسازبا وبزي سايت حرفه اي خودت را به راحتي بساز
با وبزي سايت حرفه اي خودت را به راحتي بساز
به گزارش تارنما آرماني گستر گسترش دهندگان VOIP راهكاراهايي را براي ورود اين تكنولوژي به منازل در نظر گرفته‌اند. اگر لغايت واپسين،انجام اين مقاله با ما به اتفاق باشيد، به راحتي مي‌توانيد يك سيستم خانگي VOIPرا راه‌اندزاي نماييد.
يك سيستم VOIP چه تفاوت‌هايي با تلفن آنالوگ دارد ؟
قبل از اينكه وارد جزئيات شويم، بهتر است آغاز به اين سوال پاسخ دهيم: چرا بايد به انديشه تاسيس سيستم خانگي VOIP باشيم ؟ در حال حاضر، اكثريت نزديك به اتفاق مشتركين تلفن‌هاي ثابت، از خطوط آنالوگ يا سنتي استفاده مي‌كنند. اين خطوط، صدا را در بستر كابل‌هاي مخابراتي منتقل مي‌كنند. شما براي به كارگيري اين خطوط، بايد هزينه آن را به چهره دوره‌اي به اداره مخابرات پرداخت كنيد.
خطوط تلفن آنالوگ بر اساس تكنولوژي PTSN عمل مي‌كنند و براي به كارگيري آن‌ها، بايد يك دستگاه تلفن تغيير ناپذير را از راه كابل مخابراتي مخصوص، به يك پريز تلفن متصل كنيد. در پشت پريز تلفن شما نيز، كيلومترها كابل مخابراتي وجود دارد كه بدست شركت‌هاي مخابراتي محلي تقويت مي‌شوند. اين فرايند در نهايت منجر به ارسال صدا مي‌شود.
در سيستم ويپ، دستگاه تلفن شما از راه اينترنت به مركز تلفن متصل شده و صدا را به صورت داده‌هاي ديجيتال ( 0 و 1 ) منتقل مي‌كند. اين داده‌ها در يك مركز ارائه دهنده خدمات ويپ، مجدد به سيگنال‌هاي آنالوگ تبديل شده و بر پاي بست، PTSN ارسال مي‌شوند.
اكنون به چهره نسبي با تكنولوژي VOIP و تفاوت‌هاي آن با سيستم سنتي مخابراتي آشنا شده‌ايد. اما براي تاسيس اين سيستم در خانه به چه تجهيزاتي نياز داريد؟ پذيرش اين سوال را در پيوسته بررسي كرده‌ايم.
تجهيزات مورد دربايستن براي تاسيس سيستم VOIP در منزل
راه اندازي سيستم ويپ در منزل، آنقدرها هم كه انديشه مي‌كنيد سخت و پيچيده نيست. تنها كافيست موارد زير را در نظر بگيريد و آن‌ها در خانه خويش فراهم كنيد:
اتصال به اينترنت
از آنجايي كه بنياد شغل فناوري VOIP مبتني بر اينترنت مي‌باشد، بديهي است كه اتصال به اين شبكه جهاني، نخستين و ضروري‌ترين فاكتور براي به كارگيري ويپ در خانه است. احتمالا نگران اين باشيد كه ويپ به يك اينترنت پرسرعت و با پهناي باند بالا دربايستن دارد، اما اينطور نيست. به طور كلي براي به كارگيري VOIP كافيست سرعت اينترنت شما كمينه 100kbps باشد.
خوشبختانه امروزه تمامي اينترنت‌هاي خانگي و همراه با سرعتي به مراتب بيشتر از اين عدد ارائه مي‌شوند. البته در نظر داشته باشيد كه هرچه سرعت اينترنت شما بالاتر باشد، كيفيت مكالمات نيز بالاتر مي‌رود ( به گزيده تر در ارتباط با مكالمات تصويري ). فلذا سرعت اينترنت فعلي شما، به بردباري بسيار بسيار براي تاسيس سيستم VOIP جوابگو خواهد بود. ( اينترنت‌هاي سيمي از آنگونه ADSL به دليل پايداري اغلب ، براي تاسيس VOIP پيشنهاد مي‌شوند. )
تبديل خط تلفن آنالوگ به خط اينترنتي
علاوه بر اينترنت، شما براي به كارگيري سيستم VOIP به يك خط تلفن اينترنتي يا ديجيتال نيز دربايستن داريد. براي اين شغل شما مي‌توانيد از مخابرات، درخواست خط Sip Trunk نماييد. چنانچه تمايل داريد از خط كهنه و آنالوگ منزل خويش به عنوان خط اينترنتي بهره‌گيري كنيد، بايد بعد از مشورت با شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات VOIP اقدام به خريد يك GateWay نماييد. اين وسيله، خطوط آنالوگ شما به خط اينترنتي يا ديجيتال تبديل مي‌كند.
در عقيده داشته باشيد كه تبديل خط تلفن آنالوگ به ديجيتال، يك فرمايش كاملا تخصصي بوده و حتما بايد بدست كسان متخصص چهره بگيرد. البته در اين باره نيز نگران نباشيد، زيرا كافيست يك كمپاني معتبر در گويه ارائه خدمات ويپ پيدا كنيد و با آن‌ها تماس بگيريد. كارشناسان اين شركت‌ها، در منزل شما حاضر شده و گيت وي شما را بر روي خط آنالوگ نصب مي‌كنند.
استفاده از يك رايانه به عنوان سررو VOIP
براي راه اندازي يك سيستم ويپ در منزل، احتياج به يك سرور خواهيد داشت. براي اينكار مي‌توانيد يك لپ تاپ يا كامپيوتر را در نظر بگيريد. تمامي نرم افزارهاي لازم جهت راه اندازي سيستم VOIP بر روي اين كامپيوتر نصب مي‌شوند. اين شغل نيز كاملا تخصصي بوده و توسط كارشناسان شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات ويپ، اتمام مي‌شود.
در حال حاضر، محبوب‌ترين نرم اسباب براي تاسيس يك سيستم VOIP ، نرم انگيزه ها استريسك ( Asterisk )  مي‌باشد. ساير نرم افزارهايي كه در بازار موجود هستند نيز بيشتر بر مبناي استريسك شغل مي‌كنند.
خريد آداپتور VOIP براي تلفن‌هاي آنالوگ
آموزش راه اندازي VOIP خانگي در منزل
براي استفاده از تكنولوژي VOIP نياز به گونه ويژه‌اي از تلفن‌ها، تحت عنوان تلفن تحت شبكه يا " IP Phone " خواهيد داشت. طبيعتا تلفن‌هاي آنالوگ، قابليت شغل با خطوط ديجيتال و سرور VOIP را ندارند. براي اينكه اين تلفن‌ها وارد سيستم VOIP شوند، بايد به يك آداپتور VOIP يا در اصطلاح ATA متصل شوند. اين آداپتور، وظيفه تبديل سيگنال‌هاي آنالوگ به ديجيتال و وارونه را بر عهده دارد و بين دستگاه تلفن آنالوگ و شبكه اينترنت قرار مي‌گيرد.
اتصال تلفن‌ها به سرور VOIP
اكنون همگي تجهيزات لازم براي استفاده از سيستم VOIP در خانه شما فراهم شده‌اند. در پسينيان قدم بايد تلفن‌هاي خود را به سرور اصلي ويپ وصل كنيد. براي اينكار مي‌توانيد از مودم‌هاي سيمي و يا وايرلس بهره‌گيري كنيد. البته با توجه به ثبات بيشتر مودم‌هاي سيمي، به كارگيري اين مودم‌ها رهنمود مي‌شود.
بعد از پيونديدن دستگاه‌هاي تلفن به سررو ويپ، شما مي‌توانيد اقدام به عدد گيري و مكالمه در بستر اينترنت نماييد. البته توصيه مي‌كنيم از كارشناسان شركت ارائه دهنده خدمات ويپ خود تقاضا كنيد، حتما سيستم ويپ شما را تست كرده و معايب احتمالي آن را رفع كنند.
آيا مي‌توان از تلفن‌هاي به اتفاق نيز در سيستم ويپ استفاده كرد ؟
پاسخ اين سوال مثبت است. شما علاوه بر تلفن‌هاي به اتفاق خود، حتي مي‌توانيد از لپ تاپ و رايانه شخصي خويش نيز براي برقراري پيوستگي VOIP بهره‌گيري كنيد. براي اين كار، بايد نرم افزار‌هاي مخصوصي را بر روي تلفن به اتفاق يا رايانه خويش نصب كنيد. به اين نرم افزار‌ها، نرم افزارهاي SIP گفته مي‎‌شود و در گونه ها مختلفي در اينترنت موجود هستند. شما بايد گرد از اين برنامه‌ها را دانلود كرده و بر روي تلفن به اتفاق يا كامپيوتر خود نصب كنيد.
مزاياي تاسيس يك سرويس VOIP در منزل
با تاسيس يك سرويس منبتي بر VOIP در منزل، مي‌توانيد تماس‌هاي به مراتب باكيفيت‌تري را تجربه كنيد. علاوه بر اين امكان برقراري تماس‌هاي تصويري را نيز به دست خواهيد آورد. در تماس‌هاي بين المللي نيز، شما فقط هزينه مصرف اينترنت را پرداخت مي‌كنيد و اين عمل سبب تفريق هزينه‌هايتان خواهد شد.
اكر هدف تاسيس سانترال يا مراكز تحت شبكه را داريد در دوره هاي تعليم سانترال آرماني گستر شركت نماييد
برخي از شركت‌هاي ارائه دهنده VOIP قابليت‌هاي ديگري را نيز به مشتريان خويش ارائه مي‌دهند. مواردي از قبيل : به كارگيري اپراتور گوياي خانگي، ارسال و اخذ فكس، صندوق پيغام صوتي و ... از جمله مزايايي هستند كه ممكن است با تاسيس سرويس VOIP از آن‌ها بهره‌مند شويد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.