اطلاعات و دانستي هاي كامل از آزادراه تهران شمال

۲۰ بازديد

آزادراه تهران شمال كه از اكنون از مهم ترين و پر رفت و آمدترين آزادراه هاي كشور است، فعلا قطعه يك و چهار آن افتتاح شده است. همچنين با دسترسي آساني كه اين اتوبان به شمال كشور فراهم مي كند، مي توانيد خيلي راحت تر و سري تر از قبل شهرهاي شمالي برويد. حال اگر براي سفر بعدي خود مي خواهيد از طريق اين آزادراه به شمال برويد.

معرفي آزادراه تهران شمال

آزادراه تهران- شمال نام آزادراهي 121 كيلومتري است كه براي اتصال تهران به شهر چالوس طراحي شده و تا كنون دو بخش از آن به بهره‌برداري رسيده است. اين مسير ارتباطي با نام آزادراه ۳ (ايران) هم شناخته مي‌شود. آزادراه تهران-شمال به عنوان يك پروژه بزرگ راه‌سازي در كشورمان به شمار مي‌رود و در سه استان تهران، البرز و مازندران قرار دارد.

كوتاه شدن مسير به ميزان حدود 65 كيلومتر، كاهش زمان سفر از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت در روزهاي عادي، ساخت راه ارتباطي سريع و ايمن در چهار فصل سال، صرفه‌جويي در مصرف سوخت به ميزان حدود 35 درصد و حدود 86 ميليون ليتر در سال،  كاهش آلودگي هوا ناشي به دنبال كاهش آلاينده‌هاي سوخت خودروها، افزايش ظرفيت عبور نسبت به مسير كنوني، كاهش استهلاك وسايل نقليه، توسعه صنعت گردشگري و صنايع كشاورزي و تبديلي و اشتغال‌زايي از جمله مزاياي افتتاح آزادراه تهران شمال مي باشد.

قطعه يك آزادراه تهران شمال

اولين بخش از آزادراه از تقاطع غير همسطح با بزرگراه شهيد همت و بزرگراه آزادگان آغاز مي‌شود و با عبور از مناطق كن و حاشيه روستاي سولقان وارد منطقه كوهستاني توچال شده و با عبور از تونلي به نام تالون و دره لانيز وارد منطقه دو آب شهرستانك (سه راهي شهرستانك) مي‌شود. جالب كه بدانيد اين قطعه از مسير 16 تونل دارد.

اين بخش حدود 60 كيلومتر مسير را تا اينجا كاهش مي‌دهد. سال ۱۳۷۵ بود كه احداث اين قطعه آغاز شد و در بهمن ۱۳۹۸ به بهره‌برداري آزمايشي رسيد. در تاريخ 6 اسفند 1398 با حضور  رئيس‌جمهور، حسن روحاني اين قطعه به طور رسمي افتتاح شد.

قطعه دو آزادراه تهران شمال

در ادامه، اين مسير به موازات جاده چالوس كشيده شده است و در دره سرهنگ، تونلي وجود دارد كه به پل زنگوله مي‌رسد. اين بخش حدود 22 كيلومتر است و حدود 5 كيلومتر مسير را كاهش مي‌دهد. احداث اين بخش از خرداد 1396 آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

قطعه سه اتوبان تهران شمال

اين مسير با طول 47 كيلومتر از پل زنگوله تا سه‌راهي دشت نظير و مرزن‌آباد را دربرمي‌گيرد. عمليات احداث اين بخش هنوز آغاز نشده است.

قطعه چهار اتوبان چالوس

حدفاصل سه‌راهي دشت نظير مرزن‌آباد – چالوس به قطعه چهار آزادراه تهران شمال اختصاص دارد و حدود ۲۰ كيلومتر است. اين بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده كرج – چالوس به شهر چالوس منتهي شده و پايان مسير با يك تقاطع غير همسطح به كمربندي چالوس-تنكابن وصل مي‌شود. ساخت اين بخش از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و از سال 1391 مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

شايد بد نباشد كه با رفتن به صفحه اجاره ويلا در شمال ليستي كاملي از ويلاهاي شمال را در سايت كارناوال ببينيد تا از بابت اقامت هم خيالتان راحت باشد.

مسير ورودي و خروجي به آزادراه تهران شمال

منطقه يك اين آزادراه از تهران (انتهاي اتوبان همت) و سه‌راهي شهرستانك و منطقه 4 آن از شهر چالوس يا سه‌راهي دشت نظير قابل دسترسي است و مناطق 2 و 3 هنوز افتتاح نشده و به بهره‌برداري نرسيده‌اند همچنين تردد موتورسيكلت و وانت در اين آزادراه ممنوع است. در روزهاي تعطيل تردد تنها از جاده چالوس تا شهرستانك امكان پذير است.

عوارضي آزادراه چالوس

  • نرخ عوارض قطعه چهار آزادراه تهران-شمال: 8000 تومان
  • نرخ عوارض قطعه يك آزادراه تهران-شمال: 20000 تومان در روزهاي عادي و 30000 تومان در روزهاي پيك سفر.
  • روز پيك از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه تا پايان روز جمعه و همچنين روزهاي تعطيل در نظر گرفته شده است.

تاريخچه آزادراه تهران شمال

آغاز مطالعات اوليه براي طراحي اين آزادراه به سال 1353 خورشيدي بازمي‌گردد. پس از پيروزى انقلاب اسلامى مسابقه اي از سوى وزارت راه و ترابرى براي طراحي اين مسير ترتيب داده شد و هياتي متشكل از نمايندگان وزارت راه و ترابرى و سازمان مديريت و برنامه‌ريزى نهاد رياست جمهوري، بهترين طرح را انتخاب كردند. اين آزادراه به عنوان بخشى از آزادراه سراسرى شمال-جنوب نيز محسوب مي‌شود كه قرار است كوتاه‌ترين مسير ارتباطى درياى خزر با خليج فارس باشد.

احداث اين آزادراه از ۲۳ سال قبل وارد برنامه ريزي اجرايي شد اما در سال‌هاي اوليه در اولويت پروژه‌هاي عمراني كشور قرار نداشت و در اواخر دهه ۸۰ و اوايل دهه ۹۰ با جديت بيشتري دنبال شد كه احداث و بهره‌برداري از منطقه ۴ آن را در پي داشت. در دولت يازدهم، عمليات اجرايي منطقه يك اين آزادراه از اواخر سال ۱۳۹۳ به‌طور جدي دنبال شد. بد نيست بدانيد كه در ارديبهشت ماه ۱۳۹۸ بخشي از يكي از تونل‌هاي اين آزدراه به دليل آتش سوزي فروريخت و مصدوميت حداقل هشت نفر از كارگران را در پي داشت. رئيس‌جمهور حسن روحاني در مراسم ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ آغاز بهره برداري آزمايشي از قطعه يك اين آزادراه را صادر كرد و به دنبال آن در روز 23 بهمن صفي از خودروها در ورودي آزادراه تشكيل شد؛ صفي كه يك ترافيك 2 ساعته را به دنبال داشت.

نقشه اتوبان جديد چالوس

نقشه اتوبان جديد چالوس

بر اساس تصوير زير كه مشاهده ميكنيد، نقشه آزادراه تهران چالوس شامل 4 بخش است كه در حال حاضر قطعات 1 و 4 آن افتتاح شده است. همچنين اگر حوصله سفر زميني را نداريد و ميخواهيد به سرعت سفر كنيد، مي توانيد بليط هواپيما را از آدرس اينترنتي https://www.karnaval.ir/domestic-flights رزرو نماييد.

منبع:

https://techna.news/article-991112-004.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.