غوطه‌ور سازي در مايع چگونه دماي قطعات كامپيوتري را كاهش مي‌دهد؟

۷۶ بازديد

يكي از عناصر ثابت در نمايشگاه هاي كامپيوتر سيستم هايي‌ هستند كه دفع حرارت در آنها نه با فن يا هيت سينك بلكه از طريق غوطه ور سازي قطعات در مايع صورت مي گيرد. اين سيستم ها نه تنها با دفع حرارت كارايي را افزايش مي دهند، بلكه در مصرف انرژي صرفه جويي كرده و دوام قطعات را نيز بهبود مي بخشند.

يكي از رايجترين فناوري هاي خنك كنندگي از طريق مايعات «سرمايش دو فازي با غوطه ور سازي در مايع» (2PILC) است كه در آن سرور در مايعي با نقطه جوش پايين غوطه ور مي شود. اين مايعات نه آب يا روغن بلكه مواد ارگانيكي مثل 3M Novec يا فلورينت با دماي جوش ۵۹ درجه سانتيگراد هستند كه حرارت را از سيليكون جذب كرده و دفع مي كنند.

2PILC

 

ساز و كار اين رك بدين ترتيب است كه پس از جذب حرارت مايع به جوش آمده و بخار مي كند. در اين همرفتي مايعات سردتر جاي بخش بخار شده را مي گيرند. بخار آب هم پس از برخورد به صفحه سرد يا لوله آب ميعان كرده و دوباره به سيستم وارد مي شود.

واضح است كه اين مايعات يونيزه نيستند و الكتريسيته را منتقل نمي كنند. علاوه بر اين گران روي يا ويسكوزيته متوسط آنها به تسهيل روند همرفتي كمك مي كند. در برخي سيستم ها با بهبود همرفتي به پشتيباني از TDP بالاتر كمك مي كنند.

 

يكي از جالبترين سيستم هاي مبتني بر 2PILC كه توسط TMGcore طراحي شده پلتفرم OTTO است كه اجازه ساخت پايگاه داده هاي ۶۰ كيلو واتي در فضايي ۱.۵ مترمربعي را مي دهد. تنها كاري كه مشتري بايد انجام دهد فراهم كردن برق، مايع و اتصال سيستم به شبكه است.

از ديگر مواردي كه شركت ها به استفاده از 2PILC علاقه نشان داده اند بايد به سيستم هاي رمزنگاري و هم پردازنده هاي فوق متراكم اشاره كرد. افزايش محبوبيت سرمايش از طريق غوطه ور سازي باعث شده بسياري از شركت ها از جمله توليد كننده هاي مدار تغذيه VRM محصولات خود را با 2PILC سازگار كنند.

2PILC

 

بخش اعظم انرژي مصرف شده در ديتاسنترها صرف راه اندازي سيستم هاي سرمايشي مي شود. كارايي اين سيستم ها با تقسيم ميزان انرژي ورودي به ديتاسنتر بر توان لازم براي راه اندازي كامپيوترها محاسبه مي شود. اين ميزان كه PUE نام دارد در سال ۲۰۱۸ به صورت ميانگين ۱.۵۸ برآورد شده است.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/01/%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d8%af%d9%88-%d9%81%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%ba%d9%88%d8%b7%d9%87-%d9%88%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b9-2pilc/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.