تعديل نيروي گسترده در واحد توليد CPU سامسونگ؛ پاياني بر پردازنده اختصاصي؟

۹۸ بازديد

داستان چيپست هاي اگزينوس با پردازنده هاي قدرتمند مانگوس در دنياي موبايل به آخر خط رسيده و سامسونگ احتمالا توليد پردازنده هاي اختصاصي را متوقف مي كند.

كمپاني كره اي در كنار كوالكام، مدياتك و هواوي يكي از بازيگران قدر در حوزه توليد چيپست موبايل است اما از تصميم خود براي تعديل ۲۹۰ نفر از كاركنان واحد تحقيق و توسعه در تگزاس خبر داده كه احتمالا به معني توقف توليد پردازنده هاي سفارشي بر پايه معماري ARM خواهد بود.

اين شركت در بيانيه خود تاكيد كرده كه به منظور حفظ توان رقابتي در بازارهاي جهاني و پس از ارزيابي كلي كسب و كارش تصميم به انتقال بخشي از نيروي كار واحد تحقيق و توسعه تگزاس گرفته. در اين بيانيه به روشني مشخص نشده كه آيا در آينده هم شاهد پردازنده هاي اختصاصي مانگوس خواهيم بود يا خير اما دلايل متعددي براي توقف توليد آنها وجود دارد.

كمپاني هايي نظير كوالكام و سامسونگ پس از خريد حق امتياز معماري ARM اقدام به توليد پردازنده هاي سفارشي مثل كريو و مانگوس مي كنند. هرچند خريد حق امتياز كنترل كامل چيپ را در اختيار اين شركت ها قرار مي دهد اما اينكار جداي از هزينه سنگين تحقيق و توسعه، پيامدهاي ديگري را نيز به دنبال دارد. براي مثال گرچه چيپست هاي اگزينوس به خاطر كارايي بالا تحسين مي شوند اما به واسطه مصرف بالاي انرژي مورد انتقاد هم قرار گرفته اند.

احتمالا همين عامل باعث شده كمپاني كره اي براي صرفه جويي در مصرف هزينه و جلوگيري از اتلاف منابع، عطاي توليد هسته هاي پردازشي اختصاصي را به لقايش بخشيده و ۲۹۰ نفر از كاركنان واحد تحقيق و توسعه را در پايان سال ۲۰۱۹ به خانه بفرستد.

در صورتي كه اين پيش بيني درست از آب درآيد اگزينوس ۹۹۰ يكي از آخرين چيپست هاي مجهز به پردازنده هاي سفارشي سامسونگ خواهد بود و پس از آن كمپاني يا به توليد هسته هاي نيمه سفارشي روي مي آورد يا مثل مدياتك از معماري آماده ARM استفاده خواهد كرد.

منبع:

https://digiato.com/article/2019/11/04/%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%87-%d8%b3%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b4%db%8c-%da%86%db%8c%d9%be%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%da%af%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%88%d8%b3/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.