هيئت ملي ايمني حمل و نقل آمريكا (NTSB) ضمن انتقاد شديد از تسلا به دليل عدم رعايت موارد امنيتي در تصادف مرگبار سال 2018، رويكرد رگولاتورهاي آمريكايي در نظارت بر سيستم هاي كمك راننده را «گمراه كننده» خواند.
اعضاي هيئت ملي ايمني حمل و نقل آمريكا، طراحي سامانه كمك رانندگي نيمه خودران تسلا را زير سوال برده و سازمان ايمني ترافيك بزرگراه هاي ملي (NHTSA) را به خاطر «رويكرد خنثي» در قانونمندسازي اين سيستم هاي محبوب متهم كردند.
به گفته هيئت مذكور، سازمان NHTSA رويكردي غير قانونمند در قبال امنيت خودروهاي نيمه خودران در پيش گرفته و بايد با ارزيابي دقيق سيستم «اتوپايلوت» (Autopilot) تسلا، از نبود ريسك هاي امنيتي غير معقول در آن اطمينان حاصل كند.
اعضاي هيئت ياد شده اپل و ديگر سازندگان تلفن هوشمند را به دليل پرت كردن حواس راننده متهم كردند. اين هيئت از سازمان ايمنى و بهداشت شغلى آمريكا (OSHA) درخواست كرد تا عليه شركت هايي كه اقدامات لازم را براي پرت نشدن حواس راننده انجام نمي دهند، وارد عمل شود.
در تصادف مرگبار سال 2018 كه عواقب وسيعي براي تسلا داشت، راننده پس از فعال كردن اتوپايلوت سرگرم بازي كردن با گوشي شد. «Robert Sumwalt» رئيس NTSB مي گويد اين موضوع نشان مي دهد خودروهاي نيمه خودران مي توانند اعتماد به نفس كاذب در رانندگان ايجاد كنند. علاوه بر اين تلفن هاي هوشمند نيز آنقدر معتاد كننده شده اند كه رانندگان حاضر نيستند حتي حين رانندگي آنها را كنار بگذارند.
علت احتمالي اين تصادف، تغيير مسير خودرو توسط اتوپايلوت و عدم توانايي راننده در تصحيح فرمان به علت سرگرم بودن با گوشي و اعتماد به اين سامانه عنوان شده است. «Sumwalt» يكي ديگر از مشكلات سامانه اتوپايلوت را امكان برداشتن دست ها از روي فرمان تحت شرايط خاص تا حداكثر سه دقيقه پس از فعال شدن عنوان كرد.
منبع