مورد عجيب نيك ووييچيچ ؛ مردي كه ثابت كرد براي كسب موفقيت نيازي به دست و پا نيست

۶۰ بازديد

«ببريدش، نمي خواهم ببينمش!» اين جمله اي بود كه مادر نيك ووييچيچ بعد از غافلگيري نااميدكننده اي كه در اتاق زايمان با آن مواجه شده بود، با فرياد به زبان آورد. تجربه ي ويرانگري برايش بود؛ او ۹ ماه تمام فرزندش را با خاطري آسوده در رحمش حمل كرده بود و حالا يكباره با نوزادي با نقص فيزيكي مواجه شده بود.

او نيك را از همان زماني كه درون رحمش رشد مي كرد دوست داشت، حتي قبل از اينكه چشمش به او افتد. متأسفانه او در كشاكش احساسات ناخوشايندي قرار گرفته بود، نگراني، دلواپسي و ترس از آنچه كه در زندگي انتظار فرزندش را مي كشيد.

نيك يكي از ۷ نفري است كه تا به حال مبتلا به سندرم تترا آمليا شناخته شده اند؛ اختلالي نادر كه مشخصه ي آن فقدان دست ها و پاها است.

انگشتان پاهاي نيك ابتدا به هم چسبيده بودند اما با يك عمل جراحي آن ها را از هم جدا كردند تا او بتواند از آن ها مثل انگشتان دست، براي انجام كارهايي مثل ورق زدن صفحات يا گرفتن ليوان استفاده كند. خوشبختانه او حالا مي تواند بدون كمك ديگران، از انگشتان كوچك پاهايش براي استفاده از ويلچر برقي، كامپيوتر، تلفن همراه و انجام ديگر امور روزمره اش استفاده كند.

حتي بدون دست و پا هم او هنوز مصمم است بهترين زندگي را براي خود بسازد. خوشبختانه پدر و مادرش هم او را به شيوه اي درست و درخور بزرگ كردند كه همين به او كمك كرد در مقابل مشكلات بايستد. او حرف هاي پدرش را هرگز فراموش نكرد كه به او گفته بود: «تو يك هديه هستي فقط بسته بندي متفاوتي داري.»

نيك در وبسايت Wealthy Gorilla يكي از ۱۰ سخنران انگيزشي برتر دنيا معرفي شده.

در اين مطلب نگاهي اجمالي به زندگي نيك ووييچيچ، اين مرد قدرتمند خواهيم داشت، از مشكلات گذشته تا موفقيت ها و زندگي عاشقانه ي اش.

مشكلات

زندگي نيك ووييچيچ

نيكلاس ووييچيچ در سال ۱۹۸۲ در شهر ملبورن استراليا متولد شد. او به بيماري فوكومليا دچار و بدون هيچ دست و پايي متولد شده بود. علت بيماري او نه ژنتيكي بود، نه مصرف داروي تاليدوميد. سونوگرافي هم چيزي را نشان نداده بود. در واقع هيچ توضيح علمي اي براي بيماري او وجود نداشت.

نيك اولين كودك معلولي بود كه در مدارس عادي استراليا درس مي خواند. او دائماً مورد زورگويي و آزار و اذيت قرار مي گرفت. به او مي خنديدند، ناديده اش مي گرفتند و به بازي ها راهش نمي دادند. هر روزي كه مي گذشت ترس هاي نيك بيشتر مي شد.

نيك وقتي به دبيرستان رفت در آنجا به نماينده ي مدرسه اش تبديل و عضو يك انجمن دانش آموزي هم شد كه فعاليت هاي بشردوستانه انجام مي داد و براي امور خيريه و كمپين هاي محلي مرتبط با مقوله ي معلوليت كمك مالي جمع آوري مي كرد.

نيك در سن ۶ سالگي استفاده از اندام هاي مصنوعي را امتحان كرده بود اما آن ها بيشتر برايش مشكل ساز بودند تا كمك كننده، چون حركاتش را محدود مي كردند. از قرار معلوم او ياد گرفته بود كه چطور بدون آن ها بعضي كارها را انجام دهد به همين خاطر آن اندام هاي مصنوعي فقط حكم بار اضافه برايش داشتند.

متأسفانه او در سن ۸ سالگي درگير افسردگي شديد شده بود. او احساس مي كرد كه تا آخر عمرش هميشه سربار خواهد بود و هيچ كسي حاضر نخواهد شد با او ازدواج كند. اين افكار باعث شده بود او ديد واقع بينانه اي به زندگي نداشته باشد و تنها آرزويش اين بود كه دست و پا داشته باشد.

در ۱۰ سالگي خانه براي نيك تبديل به پناهگاهي در برابر توفان هاي بيرون شده بود؛ او در بيرون خانه دائماً از سوي ديگران طرد مي شد و توان رويارويي با اين مسأله را نداشت. نيك تلاش كرد خودش را وان حمام خانه غرق كند اما عشقي كه به پدر و مادرش داشت مانع از تمام كردن كار شد.

نيك ووييچيچ در نهايت از دانشگاه گريفيت استراليا با مدرك كارشناسي در رشته ي بازرگاني فارغ التحصيل شد.

نقطه ي عطف

مادر نيك متوجه رنجي كه پسرش مي كشيد بود به همين دليل يك روز تصميم گرفت مقاله ي يك روزنامه كه درباره ي مردي با معلوليت شديدي بسيار بيشتر از نيك بود را به او نشان دهد.

از آن زمان نيك قدرشناس زندگي اش شد. او گفته بعد از آنكه توانست با خداوند ارتباط بگيرد بالاخره به آرامش رسيد.

گرچه او نتوانست بعضي كارها را به سادگي انجام دهند اما معتقد است مهم نيست كه چه در اختيار داري، بلكه چيزي كه اهميت دارد آن است كه با داشته هايت چه مي كني.

به همين خاطر او دائماً با خود مي گفت كه از شكست خوردن و تلاش دوباره نمي ترسد. چه كسي باور مي كرد نيك حالا بتواند دندان هايش را مسواك بزند و موهايش را بشويد، آن هم بدون استفاده از اندام مصنوعي؟

نيك ووييچيچ حالا دقيقه اي ۴۳ كلمه مي نويسد، مي تواند توپ تنيس را پرت كند، درامز مي زند، صورتش را اصلاح مي كند، ليوان به دست مي گيرد و تماس هاي تلفني را جواب مي دهد.

تفريحات و سرگرمي ها

شنا، گلف، اسنوبرد، موج سواري و ماهيگيري، كارهايي هستند كه نيك ووييچيچ دوست دارد اوقات فراغتش را با آن ها پر كند. نيك به خصوص علاقه ي زيادي به امتحان كردن چيزهاي جديد دارد.

زندگي عاشقانه

نيك ووييچيچ عليرغم شرايط فيزيكي اش، در سال ۲۰۱۲ در سن ۳۰ سالگي با عشق زندگي اش ازدواج كرد.

وقتي از كانائه مي پرسيدند چرا تصميم گرفت با مردي ازدواج كند كه دست و پا ندارد، او مي گفت تجربه ي رابطه با مرداني را داشته كه هيچ نقص فيزيكي اي نداشتند اما هيچ نكته ي ارزشمندي در آن ها وجود نداشت. ولي او در نيك خوش قلبي، عشق، مهرباني، سخاوت، دلي بزرگ و شوخي طبعي را ديد.

نيك ووييچيچ با همسر ژاپني – آمريكايي اش در آمريكا آشنا و در همان نگاه اول به او علاقمند شد.

عليرغم بحراني كه نيك در آن زمان در زندگي به دليل شكست در كار و مورد سرقت قرار گرفتن مواجه شده بود، كانائه او را رها نكرد.

گرچه نيك دچار ترس و افسردگي شده بود اما كانائه بيشتر از هميشه در كنار او ماند. او به كار پرستاري مشغول شد تا زماني كه نيك بتواند دوباره روي پاي خودش بايستد از نيك و خودش حمايت كند. دوران نامزدي آن ها ۹ ماه به طول انجاميد و در نهايت آن ها با يكديگرازدواج كردند.

اين زوج حالا ۲ پسر و ۲ دختر دوقلو دارند.

دستاوردها

در سال ۱۹۹۰، شجاعت نيك ووييچيچ همه را شگفت زده كرد و او با جايزه ي شهروند جوان استراليا مورد تحسين و تمجيد قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۵، او نامزد دريافت جايزه ي ساليانه ي جوان استراليايي شد.

نيك پايه گذار يك نهاد غير انتفاعي به نام «زندگي بدون دست و پا» (Life Without Limbs) است كه در شهر لس آنجلس آمريكا واقع شده. هدف اين نهاد اميدبخشي به افراد معلول و جواناني است كه سعي دارند زندگي خود را بسازند. نيك معتقد است زندگي كردن در يك خانه ي نابسامان بدون عشق، بدتر از نداشتن دست و پا است.

نيك ووييچيچ يك شركت هم در حوزه ي فعاليت هاي انگيزشي به نام Attitude is Altitude تأسيس كرده. او و تيمش سخنراني هاي انگيزشي برگزار و محصولاتي در اينباره توليد مي كنند.

نيك كار سخنراني را از سن ۱۷ سالگي شروع كرد و بعد از آن به مدت ۵ سال در كشورهاي مختلف دنيا به سخنراني پرداخت. اين امر به لطف خانواده هاي مهرباني در كشورهاي ديگر محقق مي شد كه او را به كشور خود دعوت مي كردند و به آرزوهايش مي رساندند.

نيك چند جايزه ي سينمايي هم دارد. او در يك فيلم كوتاه به نام The Butterfly Circus نقش آفريني كرد و جايزه ي بهترين بازيگر مرد را به خاطر بازي اش در اين فيلم در سال ۲۰۱۰ دريافت كرد.

او يك دي وي دي هم با عنوان «سرگذشت يك مرد مصمم معتقد» (Biography of a Determined Man of Faith) منتشر كرد.

در سال ۲۰۱۱ نيك ووييچيچ در همايش سالانه ي مجمع جهاني اقتصاد در سوئيس سخنراني پرشوري داشت.

نيك به ۵۸ كشور دنيا سفر كرده و با سران دنيا، بچه هاي يتيم و افراد محروم ديدار داشته.

نيك ووييچيچ بيشتر از ۱۰ كتاب هم دارد كه به زبان هاي زيادي ترجمه شده اند.

 

منبع:

https://rooziato.com/1398241088/%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%86%db%8c%da%a9-%d9%88%d9%88%db%8c%db%8c%da%86%db%8c%da%86/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.