۹ تكنولوژي وب كه بايد بدانيد

۷۳ بازديد

در طي چند سنه بازپسين تكنولوژي‌هاي فرانت اند مختلفي وارد بازار شدند. با اين تغييرات دنياي طراحي وب به شدت در خود تغييراتي را نگريستن كرد. حال با وجود اين دگرگوني ها شما مي‌توانيد وبسايت‌ها را آسان‌تر و با تاثير بيشتري برپايي كنيد. 
من همش در رابطه با واپسين ابزارها و بهترين رويكردها هيجان زده هستم، به اين انگيزه كه ايمان دارم ابزارهاي جديد امروز مي‌توانند به ابزارهايي با بيشترين كاربرد در فردا تبديل شوند. 
من در اين مطلب هدف دارم شما را با ۹ تكنولوژي و ابزار امروزين براي توسعه‌دهندگان وب آشنا كنم. البته آن‌ها براي جريان گسترش وب الزامي نيستند و بعضي از آن‌ها به صورت ويژه نيز براي فقط گسترش وب برپايي نشده اند. اما آن‌ها مي‌توانند سرعت شما را شفا و پايه‌هاي كدنويسي‌تان را ارتقا دهند.

چرا بايد يك وبسايت داشته باشيم؟
webcomponentswebcomponents.org/
ممكن است اصطلاح WebComponents را شنيده باشيد، ولي از اينكه به جزئيات آن نگاه كرده باشيد شك دارم. WebComponents در واقع استايل‌هاي تازه‌اي براي HTML۵ است كه طبق استانداردهاي موجود در W۳C ايجاد شده است. 
اين كامپوننت‌ها به شما دستور مي‌دهد كه بتوانيد المنت‌هاي سفارشي با توانايي بهره‌گيري مجدد را در صفحات پويا داشته باشيد. المان‌هايي مثل ويجت تب‌ها، اسلايدرهاي تصويري و منوها. ديگر نيازي نيست كه از آغاز يك منو كشويي را برپايي كنيد. شما فقط دربايستن داريد كه از يك تگ در اين كامپوننت كاربرد كنيد. 
در وبسايت اصلي اين پروژه مي‌توانيد مثال‌هاي متفاوتي به اتفاق با توضيحات بسيار مختصري را نگريستن كنيد. همچنين اگر نتوانستيد به خوبي با آن‌ها پيوستگي پايدار كنيد مي‌توانيد از طريق اين راهنما نكات كاربردي را نگريستن كنيد.
در چند سال گذشته اين پروژه چندان تكميل نيافته بود اما در حال حاضر مي‌توان از آن به عنوان يك دست موزه زياد مناسب در كنار كارتان بهره‌گيري كنيد. 
PolymerPolymer
Polymer يك كتابخانه متن مفتوح است كه بدست تيم گوگل رهبري مي‌شود. استفاده كردن از اين فناوري به شما كمك مي‌كند الي بتوانيد مراحل توسعه و استفاده از APIهاي گوناگون و موارد ديگري كه ارائه مي‌كند بسيار آسان‌تر شود. در اين كتابخانه المان‌هاي دروني نيز وجود دارد كه مي‌توانيد از آن‌ها كاربرد كنيد. 
در ساحل اين در نسخه جديد اين فناوري قابليت ايجاد اپليكيشن‌هاي پيش‌رونده نيز مهيا شده كه مايه مي‌شود بتوانيد بسيار سريع‌تر پيشرفت داشته باشيد. 
هدف Polymer اين است كه توانايي ايجاد ماژول‌ها را داشته باشد. شما مي‌توانيد ماژول‌هاي خودتان را ايجاد كنيد. براي خواستن اطلاعات اغلب و موارد جديد در نسخه ۳ آن به وبسايت Polymer مراجعه كنيد. 
AMPAMP
گوگل چند سال قبل تكنولوژي AMP را ايجاد كرد و هدف از اين شغل بهتر كردن تجربه كاربري كاربران در كاوش كردن اينترنت بود. با استفاده از پروژه AMP برگه‌هاي وبسايت شما در يك قالب با توانايي خوانايي بالا پيمان مي‌گيرد و توانايي بارگذاري بسيار سريعي را دارد. 
شما فقط بيچارگي داريد كه كدهايي را به وبسايت‌تان اضافه كنيد و بعد متعلق به گوگل بقيه كارها را انجام مي‌دهد. اگر وبسايت شما براساس AMP بهينه‌سازي شود كل چيز براي كاربران موبايل سريع‌تر بارگذاري مي‌شود و تجربه‌اي همانند به اپليكيشن‌هاي موبايل را پيدا خواهند كرد. 
با در عقيده گرفتن رشد بي اندازه كاربران موبايلي به نسبت دستگاه‌هاي ساير به نظر مي‌رسد كه سوئيچ كردن به اين پروژه ارزش فوقاني دارد. به كارگيري اين فناوري در وبسايت‌هايي با قابليت‌هاي تعاملي زياد بالا شدني است صحيح نباشد اما براي وبسايت‌هاي خبري و وبلاگي كه متن/تصوير و موارد همانند را ارائه مي‌دهند مي‌تواند انقلابي در مصرف كاربران موبايل به وجود بياورد.
Gulp Gulp
خودكارسازي يگانه از كليدي‌ترين راه‌ها براي كاهش زمان مصرف شده در اتمام كارهاي تكراري است. با به كارگيري يك اجرا كننده وظايف مثل Gulp بسيار ساده است كه بتوانيد وظايف تكراري و آزار دهنده را به صورت اتوماتيك اتمام دهيد و بتوانيد روي كارهاي مهم ديگري تمركز كنيد. 
Gulp مي‌تواند فايل Sass شما را به CSS تبديل كند، هك‌هايي را به كدهاي‌تان اضافه نمايد، برگه‌ها را پس از دگرگوني ها بازسازي كند و... . شما مي‌توانيد كارهاي زياد اكثريت را با به كارگيري Gulp انجام دهيد. اگر در اين رابطه مشتاق هستيد، مي‌توانيد دوره آموزشي GulpJS را تماشا كنيد. 
TypeScriptTypeScript
فريمورك فرانت‌اند AngularJS در پسينيان نسخه‌هاي خويش به صورت كامل از زبان اسكريپت‌نويسي تايپ‌اسكريپت پشتيباني مي‌كند. پس اگر از طرفداران انگولار هستيد بايد اين زبان را ياد بگيريد.
البته تايپ‌اسكريپت به صورت كامل يك زبان جديد نيست، خويش اين فناوري طبق جاوااسكريپت ايجاد شده است. فلذا اگر بتوانيد با جاوااسكريپت كار كنيد پس يادگيري تايپ‌اسكريپت براي‌تان وقت‌گير نخواهد بود. 
اگر قصد داريد ادب جاوااسكريپتي خويش را به سطح جديدي ببريد پيشنهاد مي‌كنم كه به سمت تايپ‌اسكريپت برويد. مطمئنا از برگزيدن اين فناوري پشيمان نخواهيد بود.اگر در اين رابطه مشتاق هستيد، مي‌توانيد تعليم TypeScript را مشاهده كنيد. 
Three.jsThree.js
اگر تا به حال در دنياي طراحي وب مباحث WebGL و ۲D/۳D را تعقيب كرده باشيد پس مطمئنا نام Three.js را شنيده‌ايد. اين كتابخانه يگانه از قدرتمندترين موارد براي گرافيك‌هاي بر پايه وب است كه براساس يك موتور رندرينگ شغل مي‌كند. 
اين سوژه كه وبسايت‌هاي كمي نياز به گرافيك‌هاي سه بعدي دارند حقيقت دارند، ولي با ترقي اين فناوري و رشد آن، مطمئنا احد از موارد پر كاربرد خواهد بود. 
Three.js به صورت مجاني و متن مفتوح ارائه شده و همچنين در كنار APIهاي WebGL بهبود مي‌يابد.
DockerDocker
با يك كانتينر پلتفرم مشابه داكر شما مي‌توانيد محيط‌هاي مجازي ايجاد كرده و وبسايت‌تان را روي سرورهاي مختلفي به آساني انتقال دهيد. لغايت به حال درباره داكر آموزش‌ها و مستندات بسيار زيادي ارائه شده كه مي‌توانيد از آن‌ها بهره‌گيري كنيد. 
اما داكر جزو معدود پلتفرم‌هايي است كه با آوردن قابليت‌هاي مجازي‌سازي مي‌تواند همه سير گسترش شما را تغيير و بهبود دهد. اگر يك DevOps باشيد مطمئنا با داكر پيشه كرده‌ايد و يا شغل بايد بكنيد.  
Ionic FrameworkIonic Framework
در درستي اين فقط فناوري موجود در اين ليست است كه يكراست به دنياي وب مربوط نمي‌شود. ولي اين مورد مخصوص توسعه‌دهندگان وب است، افرادي كه برآنند الي با به كارگيري HTML/CSS/JS اپليكيشن‌هاي نيتيو را برپايي كنند. 
Ionic فريمورك متن مفتوح و رايگاني است كه براي ايجاد اپليكيشن‌هاي آندرويد و IOS ايجاد شده است. تمام اپليكيشن‌هاي موجود در اين فريمورك طبق كدهاي سازگار با دنياي وب برپايي شده، فلذا شما مي‌توانيد اپليكيشن‌هاي جاوااسكريپتي را بنويسيد كه در پايان مانند به اپليكيشن‌هاي جاوا/سويفت است. 
توسعه‌دهندگان وب زياد به ندرت وارد دنياي برنامه‌نويسي اپليكيشن‌هاي نيتيو مي‌شوند ولي Ionic به آن‌ها جايگزين زياد خوبي را ارائه مي‌دهد. الي به اينجاي شغل پشتيباني نسبتا نكوداشتن نيز از اين فريمورك شده است. براي شغل با اين فريمورك بيچارگي است كه فرهنگ نسبتا احسان در تايپ‌اسكريپت داشته باشيد.
كتابخانه‌هاي Zurbكتابخانه‌هاي Zurb
براي چند سنه من علاقه زيادي به Zurb و فريمورك قدرتمند فاونديشن داشتم. در بروزرساني‌هاي بازپسين اين آلت شما با كتابخانه‌هايي به اتفاق هستيد كه در نهايت مي‌توانيد روندهاي كاري را طراحي و اتوماتيك سازي كنيد. گرد از اين موارد Foundation for Emails اسم دارد. 
يكي ساير از موارد پسنديده در اين كتابخانه Motion UI نام دارد كه براي ايجاد انيميشن‌هاي بر پايه وب بسيار پسنديده است. شما مي‌توانيد به چهره مستقل و يا همراه با كل پروژه فاونديشن از اين كتابخانه كاربرد كنيد. 
تمام كتابخانه‌هاي موجود در اين فريمورك به صورت متن مفتوح ارائه مي‌شود و تيم گسترش آن به سختي در حال كار كردن براي بهتر نمودن آن هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.