نسخه جديد LibreOffice با هماهنگي بيشتر با فايل‌هاي آفيس به‌صورت رايگان منتشر شد

۵۲ بازديد

كاربران دنياي فناوري براي كار با فايل‌هاي اسنادي مانند متن و صفحات گسترده و ارائه‌ها، گزينه‌هاي متعددي در پيش رو دارند. آن‌ها مي‌توانند از ابزارهاي آنلايني همچون گوگل داكس استفاده كنند يا با پرداخت هزينه، سرويس‌هاي محلي و تحت كلاد مايكروسافت آفيس را به كار بگيرند. از گزينه‌هاي ديگر مي‌توان به بهترين مجموعه‌ي آفيس متن‌باز يعني ليبره آفيس (LibreOffice) اشاره كرد كه اكنون نسخه‌ي 7.0 آن منتشر شده است. نكته‌ي مهم براي كاربران مجموعه‌هاي آفيس اينكه مايكروسافت هم به‌صورت جدي تصميم دارد تا خدمات خود را در آينده تنها در سرويس‌هاي ابري ارائه كند. درنتيجه كاربراني كه به‌دنبال نسخه‌هاي محلي و قابل نصب در كامپيوترهاي شخصي هستند، احتمالا راهي به‌جز استفاده از گزينه‌هاي متن‌باز نخواهند داشت.

ليبره آفيس برخلاف مايكروسافت آفيس يا سرويس‌هاي ابري گوگل، نيازي به اينترنت ندارد و تمامي خدمات در كامپيوتر خود كاربر ارائه مي‌شود. ازآنجاكه مايكروسافت در آفيس ۲۰۱۹ به‌روشني تصميم خود مبني بر مهاجرت كامل به فضاي ابري را اعلام كرد، شايد ليبره آفيس براي كاربران علاقه‌مند به تجربه‌هاي سنتي انتخابي بهتر باشد. فراموش نكنيد كه ردموندي‌ها احتمالا خدمات رايگان خود را هم به‌مرور حذف مي‌كنند و دراين‌ميان گزينه‌اي همچون ليبره آفيس كه هيچ هزينه‌اي از كاربر دريافت نمي‌كند، انتخابي عالي خواهد بود.

نسخه‌ي جديد ليبره آفيس با قابليت‌هاي متنوع عرضه مي‌شود كه از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به هماهنگي بهتر با فايل‌هاي مايكروسافت آفيس اشاره كرد. درنتيجه كاربراني كه از مدت‌ها پيش به محصول ردموندي‌ها و فرمت‌هاي آن‌ عادت كرده‌اند، اكنون امكان توليد و ويرايش فايل‌ها را در ليبره آفيس هم دارند. از فايل‌هاي جديدي كه به فهرست پشتيباني LibreOffice 7.0 اضافه شده است، مي‌توان به DOCX و XLSX و PPTX اشاره كرد. فايل‌هاي Docx كه با ليبره آفيس جديد ذخيره مي‌شوند، فرمت بومي مايكروسافت ۲۰۱۳/۲۰۱۶/۲۰۱۹ دارند و ديگر خبري از فرمت ۲۰۰۷ با هماهنگي نسبي نيست. درنتيجه امكان تفسير و ارتباط بين فايل‌ها در نسخه‌هاي گوناگون مايكروسافت آفيس هم در سطح بهتري براي كاربران نرم‌افزار متن‌باز فراهم مي‌شود.

منبع: 

https://www.zoomit.ir/2020/8/8/361365/libreoffice-7-now-more-microsoft-compatible-and-still-free/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.